ELS TROBADORS I LES TROBAIRITZ

Espere i desitge que aprofiteu aquest espai reservat per a vosaltres. Es tracta d'un recurs que es troba en la xarxa i que us servirà per a aprofundir i entendre millor la nostra cultura. A mesura que s'endinseu en el bloc trobareu més informació relacionada amb la nostra tasca educativa i també sobre notícies, articles, presentacions de llibres, espectacles teatrals, música...

dimarts, 7 de juny del 2011

Des d'Aiora fins a València per conéixer la literatura medieval.

Els alumnes de 3r d'ESO de l'institut d'Aiora visitaren València el passat 18 de maig  per tal de realitzar la ruta literària medieval que Acció Cultural del País Valencià organitza. En aquesta ocasió són diversos els alumnes que parlen d'aquesta excursió.

El nostre viatge a València té com a fi fer una ruta literària on ens llegiran poemes de molts dels escriptors més famosos que hem estudiat al llarg del curs i visitar llocs que han de veure amb ells.
De primer vam anar a “l’Octubre Centre de Cultura Contemporània”, ubicat a l’emblemàtic edifici conegut com "El Siglo", antics grans magatzems al carrer Sant Ferran. Ací ens vam ensenyar una escultura mòbil d’Andreu Alfaro que, connectada al penell la lluerna, penja en el buit central de l’edifici i es mou segons els canvis del vent. També n’hi havia altres escultures d’aquest home. A continuació vam pujar al terrat, on vam poder veure des de dalt el Mercat Central, l’església de sants Joans i les Torres de Quart.

Després vam anar al soterrani per a veure les restes de la muralla àrab i ací ens van llegir un fragment d’un poema d’Ibn Khafaja, autor àrab del segle XI que va tenir molta fama en vida, i que recordava el seu origen valencià pels seues noms que l’anomenaven “el d’Alzira” i “el del Xúquer”. A ell li posaren el malnom del “jardiner”.

De seguida, vam arribar a la Llotja, un edifici que és patrimoni de la humanitat amb dos estils: gòtic i renaixentista. Construït entre els segles XV i XVI, es considera un símbol del poder de la ciutat per atraure als comerciants al segle XV. Ací ens van ensenyar els detalls de la Llotja, que estan presents a les portes, finestres i gàrgoles de l’edifici, en els quals abunden les escenes satíriques i les obscenes. Per exemple hi ha dos gàrgoles d’un home i una dona masturbant-se, i amb cara de dolor perquè en aquella època açò era un pecat. Ens van llegir L’elogi dels diners d’Anselm Turmeda, escriptor mallorquí que va escriure en català i en àrab, a la sala del Consolat que té un sostre renaixentista recuperat d’un altre edifici de Valècia que s’havia cremat.

Després, vam anar veure desde fora la casa de Jaume Roig, un metge i escriptor valencià que pertany segle XV, autor d’una obra molt important de la literatura medieval valenciana, L’Espill, de la qual ens van llegir un fragment. També ens llegiren un tros de Vita Christi de Sor Isabel de Villena, qui era abadessa del convent de la Trinitat. Dirigeix la seua obra a les monges del seu convent. Ella va destacar perquè, trencant la tradició, destaca molt els personatges femenins.

Per a continuar el nostre recorregut ens van conduir cap a l’Església de sant Nicolau, edifici de diferents estils que mostren la seua evolució al llarg dels segles i que es troba a la Plaça de Sant Nicolau al barri de la Seu. Allí ens van llegir un fragment de “Miracles” de Sant Vicent Ferrer, que va ser una de les persones que van predicar el missatge cristià intentant també que no ni haguera tant d’analfabetisme.

A continuació vam anar a un Palau d’antics cavallers on vam llegir un fragment del Tirant lo Blanch, novel•la de cavalleries escrita pel cavaller valencià Joanot Martorell, que conta la història d’un cavaller que allibera del poder dels turcs Constantinoble, ciutat que era molt important per als cristians.

Després, vam anar a veure la Catedral on Ausiàs March, poeta i cavaller noble, té una tomba. Per a finalitzar la ruta literària vam visitar les Torres de Serrans. A continuació, vam anar al centre comercial el Saler per menjar i descansar una estona.
Excursions com aquesta, serveixen per a veure la literatura valenciana des d’altre punt de vista, cosa que podem aprendre d’una forma més interessant, i que probablement mai se’ns borrarà de la memòria.

Ana Rueda Muñoz. 3r ESO B

Ruta Literària per València
El passat dimecres 18 de maig vam anar a València per a fer una ruta literària tots els xics i xiques de tercer curs.
En arribar ens van deixar a la Llotja on vam esmorzar i ens deixaren lliures abans de començar la ruta literària.
Primer vam anar a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània. Vam pujar al terrat per a veure el Micalet, el Mercat central, l’església de Sants Joans i les Torres de Quart.
En acabar de veure tots els edificis vam baixar al soterrani on es conserva un trosset de muralla àrab del segle XI. Allí baix ens van llegir un poema d’Ibn Khafaja que tractava sobre la pèrdua de la ciutat de València.
A continuació vam anar a la Llotja. A l’entrada vam veure moltes escultures amb relació sexual i escatològica. Allà dins ens explicaren la història de la Llotja, que es va construir en només 15 anys. Vam pujar a la Sala del Consolat Mar o la Sala Daurada que s’anomena així perquè el sostre és daurat. En aquella sala ens van llegir el poema Elogi dels Diners d’Anselm Turmeda.
En eixir de la Llotja vam passar per davant de la casa de Jaume Roig, autor de l’Espill, allà vam llegir un tros de L’espill i altre trosset del Vita Christi de sor Isabel de Villena.
Després va anar a l’església de sant Nicolau en què, a la porta, hi ha una rajola que suposadament va parir una dona. Vam llegir un fragment dels miracles de Sant Vicent.
En acabar ens desplaçàrem cap al palau de cavallers. En eixe lloc vam llegir un fragment de Tirant lo Blanch de Joanot Martorell.
A continuació vam anar-nos-en a la catedral. Allà vam llegir un poema d’Ausiàs March. En eixe lloc acabà la nostra ruta literària. Després, nosaltres anàrem a les Torres de Serrans i des d’allà marxarem al centre comercial del Saler per a dinar. Va ser un bon dia.

José Enrique Guzmán Casanova.   3r B Aiora

Anònim ha dit...

M'ha agradat molt que els nostres articles siguen d'ús informatiu per a les persones i que la gent puga veure que a valència hi ha moltes coses interesants per a veure.

Rebeca. ha dit...

Ens ho vam passar molt bé a València, va a ser molt interessant. Em va agradar molt el viatge.

Cristina Martínez López ha dit...

El artícle de Ana em pareix molt complet no está malament, el de Jose Enrique es mes curt y mes resumit te quasi la mateixa infomació pero no tant explicada.

David ha dit...

En l'excursió vam aprendre molt i m'agrada saber que la gent s'interesa per la història de València. És un article molt espeficicat i molt interessant.

frank ha dit...

crec que aquesta excursió es una bona forma de aprendre la cultura de valència y les seues estructures.
Està molt bé escrit per a ser Jose...

Elena Benavavente Sánchez ha dit...

M'ha agradat molt l'article, perqué exlica molt bé tot el que vam veure a l'excursió, que quasi tot ho hem donat a classe.
En aquesta excursió hem aprés molt i ha sigut molt divertida.

Ana Rueda Muñoz ha dit...

Aquesta excurisó ens ha servit per a molt, ja que hem aprés molt més en un dia que a tot el curs en classe. Ha sigut molt interesant aquesta excursiò, perquè hem visitat molts llocs de València.
El blog està molt bé perquè ens ha permés publicar els nostres articles.

Marian Martinez Catalán ha dit...

M'agradat molt els articuls. Aquesta excursió van vore moltes coses literàries i interessants, hem aprés moltes coses.

Jose Enrique Guzmán ha dit...

M'ha agradat molt el treball d'Ana, està molt treballat com ella el sol fer. Vull fer altra excursió per fer altre treball.
En aquest institut volem fer més excursions perquè fem poques. En aquella excursió el vam passar molt bé. En l'excursió una "persona" va passar pel mig d'una font que avall hi ha un museu.
Jose Enrique Guzmán Casanova.

Manuel Megias Ibañez ha dit...

M'agradat molt el viatge a València.
Aquesta redacció té informació molt interesant.
M'ho vaig passar molt bé al Saler i per tota València.
Ens vam perdre però resulta que estávem molt prop de la Llotja.
Si no s'haguera posat a ploure...
Dóna el mateix, espere fer molts més viatges a València. Enhorabona Ana.
Manuel Megías Ibañez
3ºESO B

Victoria López Benet ha dit...

En el viatge m´ho passe molt bé, havia molt de contingut sobre els temas que estiguen dando en tot el curs. Haver si fem més excursión.

sergio torres 3ºB ha dit...

l'escursiò m'ha agradat molt,per a mi lo millor va ser que me divertit con els meus amics.
Algo motl graciòs va ser que Frank va passar per un riu,i Raul ès va reganyar.
durant l' escursió va ploure quan estic llegin un poema.
Va ser un dia molt complet.